28 November 2010 - 14:06Ima leka za “odliv mozgova“

Predsednik Srbije Boris Tadić izjavio je da nema leka za “odliv mozgova” i načina da se zaustavi emigracija visokoobrazovanih građane Srbije jer “država nema para”. I dok se mnogobrojni komentatori isčuđavaju kako je predsednik to mogao da izjavi i propovedaju da je znanje budućnost Srbije te da država mora da nađe para da pomogne mladim obrazovanim ljudima, ja sam zapanjen samim načinom kako naša država uopšte zamišlja pomoć mladim i obrazovanim ljudima za koju, na našu sreću, trenutno nema para.

Ispravite me ako grešim, nemam pred sobom precizne statističke podatke, ali malo sam skeptičan da ljudi emigriraju u Irsku i Veliku Britaniju da bi radili u lokalnoj samoupravi Dablina ili Londona. Sumnjam da je i veliki broj onih koji rade u malobrojnim državnim firmama na zapadu. Ukoliko imamo stručnjake koji rade u istraživačkim institutima u Americi verujem da je velika većina tih instituta u privatnom vlasništvu i da se finansira privatnim investicijama. Drugim rečima, mladi obrazovani ljudi odlaze iz Srbije ne zato što Vlade drugih zemalja imaju para da ulažu u nauku i tehnologiju, već da rade u privatnim kompanijama.

Recept za razvoj Srbije, a samim tim i ostanak mladih ljudi na ovim prostorima je bio i ostao razvoj privatnog sektora i malih i srednjih preduzeća. Državno ulaganje u mlade stručnjake nalaženjem posla u državnoj administraciji i poklanjanjem stanova je samo populistička mera i zamazivanje očiju javnosti bez velikih šansi da donese ikakav prosperitet društvu u narednom periodu, a upravo bi sektor malih i srednjih preduzeća preko poreza najviše finansirao takve egzibicije Vlade.

Paul (2)

No, svedoci smo da razvoj malih i srednjih preduzeća deklarativno podržavaju sve političke stranke, u čemu je onda problem? Problem je što je najveća pomoć preduzetnicima i MSP sektoru smanjenje administracije, pojeftinjenje poslovanja i procedura, jednostavnija i praktična zakonska regulativa, smanjenje poreza… Donošenje svih tih mera podrazumevalo bi i veliku štednju države, otpuštanje zaposlenih po beskorisnim Vladinim agencijama, smanjenje državnog aparata i lokalnih samouprava, hvatanje u koštac sa rekonstrukcijom penzijskog osiguranja i sl. Drugim rečima, stranka koja bi zaista želela da napravi povoljne uslove za razvoj privatnog sektora morala bi da odseče glasačku granu na kojoj sedi a verujem da taj film u Srbiji skorije nećemo da gledamo. Naravno, dugoročno gledano, tim potezima bi prosperiralo celo društvo pa samim tim i država jednog dana kada porezi novootvorenih preduzeća počnu da se slivaju u državnu kasu i nezaposlenost počne da se smanjuje, ali pošto su naši političari kratkovidi ostaje nam samo populizam i krpljenje rupa koje se krpljenjem samo produbljuju.

Nisam od onih koji misle da je u Srbiji isto kao u vreme Miloševića. Nije, mnogo je bolje, ali smo tu gde jesmo pukom evolucijom u proteklih deset godina.

17 Komentara | Tagovi: Politika, Srbija

Komentari:

  1. Osvrnuću se samo na jedno, nije u Srbiji isto kao za vreme Miloševića ali nije ni bolje, nismo evoluirali. Sramotno je ovo vreme uporedjivati sa onim vremenom, čim se polemiše o tome znači a nešto nije u redu jer da jeste to nam ne bi palo na pamet.

    Nevažno je gde će raditi oni koji odu iz Srbije, mnogo je važnije to što tamo, gde god da odu, mogu da rade, da se osećaju potrebnima, vrednima, živima. Poenta je u tome.

  2. Drzava nikako da shvati da mladima ne treba socilana pomoc. Vec samo da kvalitet zivota bude proporcijalan njihovim sposobnostima.

    E sad, ovo nije problem samo do drzave i drzavnih preduzeca/organa. Ovo u istoj meri postoji i u vecini privatnih firmi.

    Bilo bi interesantno uraditi analizu zashto je to tako i u privatnim firmama.

  3. Zakljucak koji se prosto sam namece je “Nije Sloba kriv mi smo…” :)

  4. Bravo! Potpuno se slažem! Zaključak je odličan.

  5. Pored ovoga što si naveo za razvoj MSP, potrebno je da se promeni pogubna politika edukacije, jer praktično oni koji se školuju u najvećem broju slučajeva ne dobijaju primenljiva znanja da bi bili uopšte zaposleni odmah posle školovanja.

    Samo optimizacijom škola i fakulteta došlo bi se do dovoljno para (posle određenog vremena) da se preusmere u podsticaje dodatnim edukacijama…

  6. Marina Ognjenovic napisa;
    28 Nov 2010 - 17:31

    Ne gresis, nema logike da ljudi emigriraju da bi radili u lokalnoj samoupravi Dablina ili bilo kog drugog grada u inostranstvu. Oni koji zele da rade u lokalnim samoupravama se uclanjuju u partije i ostaju u Srbiji bez obzira na obrazovanje koje imaju (realno, za takav posao u nasoj zemlji i nije bitno obrazovanje vec partijska pripadnost). Moram se osvrnuti na komentar Dragana Varagica koji je pogodio u sustinu; ako pretpostavimo da ce “mozgovi” naci posao u Srbiji po privatnim kompanijama, koliko je kompanija trenutno kod nas kojima ti mladi trebaju?
    Sa ovakvom edukacijom (kakva je da je) ocigledno nalaze posao po privatnim kompanijama u inostranstvu. Po meni, edukacija je pre svega potrebna onima koji su zaduzeni da privuku privatni kapital i velike kompanije u Srbiju, a paralelno treba i “mozgove” pripremiti na mogucnost da ce i kod nas biti potrebno nesto vise od kumova, familije i partije da bi de u istima dobio a i zadrzao posao.

  7. Sve je tržište i sve je roba. Na našem tržištu rada ne postoji realna potreba za “robom” u vidu edukovanih i kvalitetnih kadrova. Bez obzira na godine. Sve dok ovde vlada “dogovorna” i “burazer” ekonomija, mnogo je bitnije koga znaš, nego šta znaš.

    Ne kažem da nam je obrazovni sistem dobar, nikad nije ni bio, ali čim imamo “odliv mozgova”, znači da imamo dovoljno dobre “mozgove” koji znaju nešto da urade. Pitanje je zašto su oni dobri “onima tamo”, a nisu “ovima ovde”. Problem opet vidim u tome što se iz škole izlazi sa znanjem nečega, a ovde je bitno znanje nekoga. Ispravite me ako grešim…

  8. Penzioni sistem je glavna kočnica. 30% budžeta odlazi na subvencionisnje penzija, odnosno dotira se, jer sredstva iz pio doprinosa čine samo 50% potrebnih prihoda. Zbog toga nema novca za razvojnu politiku u svakom smislu, počev od nataliteta i biološkog opstanka naroda, preko poljoprivrede, industrije, infrastrukture, obrazovanja itd. Prosto rečeno, vlada finansira smrt a ne život, ma koliko to grubo zvučalo.

  9. Marko napisa;
    28 Nov 2010 - 19:16

    Ko je tebi stao na zulj?:)

    U pravu si, a u pravu je i Varagic u ovoj zemlji pod hitno treba izmeniti

    - obrazovni sistem

    i nastojati da se pospesi preduzetnistvo inace odosmo u tri lepe

    I naravno da je bolje nego 90tih, samo moze i mora da bude jos mnogo bolje

  10. Milan napisa;
    28 Nov 2010 - 19:58

    Resenje postoji i izuzetno je prosto. Prvo treba smanjiti broj studenata na buzetu, na realne potrebe drzave. Dakle ako nam godisnje treba 10 pravnika, skolovacemo 10 na buzetu, a svi ostali ce da plate sami. Time skolovanje mozgova postoje unosan posao a ne gubitak. Naravno, pod uslovom da skolovanje bude ekonomska kategorija a ne socijalna kategorija i da cene budu kao u regionu. Ko plati svoje skolovanje i posle zeli da ide, super. U Srbiji i ovako i onako, nema dosta radnih mesta za sve. Oni koji se skoluju na buzetu, a posle zele da odu, prvo ce morati da odrade svoje skolovanje (ili da ga plate) pa i oni mogu da idu. I sada se pitate, ako svi odu, sta cemo da radimo bez mozgova? Vrlo prosto, UVESCEMO IH IZ KINE, INDIJE, RUSIJE i drugih zemalja, gde ih ima, a rade za mnogo manje para od ovih nasih. Uostalom tako radi ceo svet, to se zove ponuda i potraznja… Svet je veliki i saren, i treba ga poroputovati uzduz i popreko. Sto pre krenete, to bolje..

  11. Imam dosta poznanika koji su zavrsili ili zavrsavaju razne fakultete vezane za informatiku a ne znaju za “dir” komandu. Ne znaju ni sta je html tag.

    Ne uce staro a ni novo. Obrazovanje je na nivou 0 jer i dalje rodbinske veze imaju prioritet.

    Za pocetak, potrebno je da priznamo gde smo a onda da krenemo dalje.

    Hvala za txt ;)

  12. I šta dodati nakon ovih komentara…
    Svi ste provukli i dopunili ideju vodilju Miloševog teksta i pogodili suštinu.

    Kao student II godine državnog fakulteta veoma sam zabrinut za svoju budućnost u struci.

    Razloga za to ima na svakom koraku, a ne želim na samo kukam, želim nekako to da promenim… No… Vrlo je za*ebano.

    Kod nas je znanje ako ponoviš/nabubaš/izverglaš to što piše; tada ti znaš.

    Da li si ti sposoban da zaradiš leba od toga, u prevodu, snalaziš li se sa primenom, to nikoga ne zanima.

  13. Klaudija napisa;
    28 Nov 2010 - 21:04

    Od kad sam cula ovu izjavu predsednika Tadica, namece mi se pitanje kako bi ovo isto saopstio Djindjic? Jeste li razmislili? Ako ne znate odgovor pogledajte malo po youtube-u (sto takodje toplo preporucujem predsedniku)
    E sad vidite koja razlika izmedju Borisa i Zorana!!! I zbog toga cemo jos dugo,dugo zaliti sto Zorana nema vise……………. Inace, moj najstariji sin od ove godine studira hemiju-ekologiju na Univerzitetu Kalgari Kanada zahvaljujuci sportskoj stipendiji, a bio je upisan na BU kao redovan student. I ako sam do sada imala dilemu da li je dobro sto je otisao, ovom izjavom sve je postalo kristalno jasno…

  14. Miloše, krajnje je vreme da sa ovakvom i sličnim idejama (od ranije, sa Twittera… etc) pokreneš poseban blog. Ovo društvo je gladno libertarijanskih tribuna. Podržaću te ako treba i kao gost-autor :)
    Tvoj post, nekoliko sličnih motiva u (nećeš verovati) večerašnjoj epizodi “Moj rođak sa sela”… a malo pre i konstatacija o tome kako se decenijama stvarao anti-preduzetnički duh (#utisak, MK)… govore mi da svest o potrebi za takvim idejama postoji.
    Nije Srbija samo kuknjava i populizam.

  15. Kako rekoh na FBu ranije, ejmen. Fenomenalan post, +1 za komentar ^.

  16. mirtodor napisa;
    29 Nov 2010 - 7:17

    Koji je ovo po redu ultimativni drustveni problem da je Ja-kao-PreCednik povodom istog izjavio da “drzava nema para”?

    Zamisljam intervju:

    - Gospodine Ja-kao-PreCedniche, da li je tachno da Vam je Shaper savetovao da uvek govorite dubokim muzevnim glasom, e da biste pridobili glasove svakog zenskog birackog tela bez obzira na obim struka?

    - Ma, ne, nego drzava nema para za moju hormonsku terapiju…

    Da, dobro ste shvatili, srpsko vrzino kolo socijalno nichim ogranichenih lichnih interesa (kolo chija je dijagnoza eksplicitno nacheta u blog-postu, a implicitno razradjena u komentarima) smatram toliko nerazmrsivim da verujem da je jedino sto mi preostaje u interesu sopstvenog dushevnog mira preostalo – ridikulizacija teme, inace vec zapoceta ovom josh jednom u nizu vanvremenskih izjava Ja-kao-PreCednika.

    Dokle smo stigli kad bi bilo manje nepodnoshljivo da onomadashnji “premijer Kosova i Metohije kao neodvojivog dela Srbije” izjavi da “nije obaveshten” da u Srbiji postoji odliv mozgova…

    I, da zavrshim neuspelim aforizmom: Odliv mozgova uvek i svuda jeste posledica proliva mazgova.

    P.s. Ne, nemam svoj predlog za reshenje problema, jer ne verujem da postoji izvodljvo reshenje, izuzev eventualno dvodecenijskog protektorata pod komandom Generalnog sekretara OUN. Bez garancije uspeha.

  17. Hvala svima na komentarima i pozitivnom odzivu na Fejsbuku i Twitteru.

    @majstors Ma kakav poseban blog vidiš i da na ovom pišem jednom u šest meseci. :) Kada sam ga pokretao obećao sam sebi da neću da se bavim politikom, ali sve mi je teže i teže da se distanciram od dnevnopolitičkih tema pored ovih naših političara.

    A da nam treba više libetarijanskih ideja, slažem se. Najžalije od svega mi je što velika većina građana Srbije sada krivi kapitalizam za trenutno stanje u Srbiji a da zapravo pravom slobodnom kapitalizmu i preduzetništvu nismo ni dali šansu jer ga političari svesno ili nesvesno sputavaju na svakom koraku. Posao u državnoj firmi ili lokalnoj samoupravi je i dalje ideal većine.

    @zsteva Verujem da je problem u konkurentnosti i ponudi i tražnji. Kada zaposleni budu imali više izbora onda će i poslodavci morati da pružaju bolje uslove. Trenutna situacija u Srbiji je postavljena tako da svako treba da bude srećan što ima posao i da mora sve da trpi.

    Takođe, mi smo ipak društvo u tranziciji koje tek stupa u kapitalizam. Sredinom prolog veka u USA su “štrajkbrejkeri” pendrecima prebijali štrajkače, mi sad prolazimo kroz jednu blažu formu svega toga. Za neke stvari ipak treba i vremena.

    @all Što se obrazovanja tiče, o tom problemu sam pisao pre nekih godinu dana.

Dodajte komentar